Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden – geldig vanaf 1 april 2023

Behoudens andersluidend schriftelijk beding of indien afwijkende algemene verkoopsvoorwaarden door een met Delta Light NV verbonden vennootschap werden overgemaakt aan de klant (die in voorkomend geval van toepassing zijn), zijn deze algemene voorwaarden van toepassing op iedere aanbieding, offerte, factuur of (toekomstige) overeenkomst tussen Delta Light NV of enige met haar verbonden vennootschappen (de “Verkoper”) en de klant (de “Klant”), waarvan zij integraal deel uitmaken. Deze algemene voorwaarden hebben voorrang op enige (inkoop)voorwaarden van de Klant. Deze (inkoop)voorwaarden van de Klant worden niet geacht door de Verkoper te zijn aanvaard, tenzij de Verkoper met de Klant uitdrukkelijk en schriftelijk anders is overeengekomen. De Klant erkent dat het accepteren van enige aanbieding of offerte vanwege de Verkoper uitdrukkelijk verbonden is aan de aanvaarding van deze algemene voorwaarden. 

Elke afwijking of wijziging van deze algemene voorwaarden kan de Verkoper slechts worden tegengeworpen indien de Verkoper daarmee uitdrukkelijk schriftelijk heeft ingestemd.    

In geval van tegenstrijdigheid tussen deze Engelse algemene voorwaarden en een vertaling daarvan, hebben de bepalingen van deze Engelse algemene voorwaarden voorrang. 

Deze algemene voorwaarden gelden eveneens voor koopovereenkomsten (ongeacht of ze maatwerk betreffen) en voor overeenkomsten met betrekking tot enige installatie-, herstel- of onderhoudswerkzaamheden, ongeacht hun aard.  

Door het enkele feit van de door hem geplaatste bestelling, verklaart de Klant deze algemene voorwaarden, zoals beschikbaar op de website van de Verkoper op de datum van het plaatsen van de bestelling, te kennen en te aanvaarden.  

2.    Behoudens andersluidend schriftelijk beding zijn publieke prijzen, brochures, catalogi of voorstellen zonder verbintenis van de Verkoper en kunnen ze op elk ogenblik worden gewijzigd of verbeterd. Een overeenkomst komt slechts tot stand na schriftelijke orderbevestiging van de Verkoper. Indien bestellingen worden uitgevoerd zonder het voorafgaande schriftelijk akkoord van de Verkoper omtrent de prijs, gelden de prijzen (zoals vermeld op de prijslijst) op de datum van bestelling. 

3.    Behoudens uitdrukkelijke andersluidende schriftelijke mededeling zijn de in elke schriftelijke bevestiging, overeenkomst of ander document vermelde leveringstermijnen louter indicatief en zonder enige verbintenis van de Verkoper. Eventuele laattijdige levering kan dan ook geen aanleiding geven tot beëindiging van de overeenkomst. In de mate toegelaten onder toepasselijk dwingend recht, is de aansprakelijkheid van de Verkoper in voorkomend geval in elk geval beperkt tot de directe en voorzienbare schade met een maximum van 5% van de totale aankoopprijs (exclusief BTW) van de betreffende producten.  

Enige wijziging van de bestelling door de Klant betekent automatisch dat de indicatieve leveringstermijnen kunnen worden verlengd. Bij laattijdige betaling van voorschotten door de Klant kan de levering worden opgeschort en kunnen de indicatieve leveringstermijnen worden verlengd. 

4.    Alle producten en materialen blijven de eigendom van de Verkoper tot het ogenblik van hun volledige betaling. Tot zolang is het de Klant ten strengste verboden de producten zonder voorafgaandelijke schriftelijke toestemming van de Verkoper te vervreemden of te verpanden, ze als borg te gebruiken of ze op enige andere manier te vervreemden of te bezwaren.  

5.    Enige producten en materialen zullen worden geleverd in overeenstemming met de INCOTERMS® 2020 zoals schriftelijk overeengekomen tussen de Verkoper en de Klant. Indien geen specifieke INCOTERMS® 2020 overeengekomen werd in een aparte overeenkomst, worden alle bestelde producten en materialen geleverd overeenkomstig INCOTERMS® 2020 EX WORKS (magazijn van de Verkoper). Deze producten en materialen worden aanvaard op de plaats van aflevering en het risico van verlies of schade gaat bij levering over op de Klant (niettegenstaande enig eigendomsvoorbehoud). In ieder geval zijn alle vracht- en transportkosten voor rekening van de Klant, zelfs wanneer is overeengekomen dat de Verkoper voor het transport zorgt, het organiseert of op enige andere manier bij het transport is betrokken. 

De Klant staat ervoor in dat alle voorzorgen zijn genomen en aan alle voorwaarden is voldaan om de producten op het door de Verkoper vermelde tijdstip in ontvangst te nemen. Alle schade of kosten die worden veroorzaakt bij gebrek daaraan, blijven uitsluitend ten laste van de Klant.  

6.    Indien de Klant weigert om de levering in ontvangst te nemen, het leveren onmogelijk maakt of de inontvangstneming wezenlijk vertraagt, heeft de Verkoper het recht de overeenkomst te ontbinden middels een schriftelijke kennisgeving aan de Klant (zonder dat enige rechterlijke tussenkomst of andere formaliteiten zijn vereist) en wordt de overeenkomst vanaf de datum van voornoemde schriftelijke kennisgeving geacht te zijn ontbonden wegens contractbreuk door de Klant en is een schadevergoeding verschuldigd. Onverminderd het recht van de Verkoper om een grotere schade te bewijzen en te vorderen, wordt deze schadevergoeding forfaitair vastgesteld op ten minste 25% - verhoogd tot 75% in geval van maatwerk - van de totale aankoopprijs (exclusief BTW) van de betreffende producten, welk bedrag overeenkomt met een schatting te goeder trouw door de Verkoper van haar schade en administratieve kosten ten gevolge van dergelijke situatie en waarvan de Klant erkent dat dit een forfaitaire schadevergoeding betreft en aldus geen sanctie. 

Wanneer reeds gedeeltelijke levering heeft plaatsgevonden op het ogenblik dat de Klant weigert om verdere leveringen in ontvangst te nemen, verdere levering onmogelijk maakt of de inontvangstneming van verdere leveringen wezenlijk vertraagt, heeft de Verkoper het recht het reeds uitgevoerde gedeelte van de levering aan de Klant aan te rekenen en de overeenkomst te ontbinden met betrekking tot het nog niet uitgevoerde deel van de levering, mits schriftelijke kennisgeving daarvan aan de Klant (en zonder dat enige rechterlijke tussenkomst of andere formaliteiten zijn vereist).  

Vanaf de datum van voornoemde schriftelijke kennisgeving wordt het relevante gedeelte van de overeenkomst geacht te zijn ontbonden wegens contractbreuk door de Klant en heeft de Verkoper recht op een schadevergoeding. Onverminderd het recht van de Verkoper om grotere schade te bewijzen en te vorderen, wordt deze schadevergoeding forfaitair vastgesteld op ten minste 25% - verhoogd tot 75% in geval van maatwerk - van de totale aankoopprijs (exclusief BTW) van het relevante deel van de bestelling, welk bedrag overeenkomt met een schatting te goeder trouw door de Verkoper van haar schade en administratieve kosten ten gevolge van dergelijke situatie en waarvan de Klant erkent dat dit een forfaitaire schadevergoeding betreft en aldus geen sanctie. 

7.    Behoudens uitdrukkelijk andersluidend schriftelijk akkoord in een aparte overeenkomst, zijn de aan de Klant meegedeelde prijzen exclusief alle door enige overheid geheven belastingen, premies, retributies of andere heffingen of lasten die wegens de verkoop of aankoop van de producten en materialen eventueel zijn verschuldigd. De Klant is alleen aansprakelijk voor de betaling van deze belastingen, premies, retributies of andere heffingen of lasten en indien deze aan de Verkoper zouden worden aangerekend of rechtens door de Verkoper moeten worden betaald, verbindt de Klant zich ertoe deze onverwijld aan de Verkoper te vergoeden. 

8.    Alle facturen zijn betaalbaar op het op de factuur vermelde bankrekeningnummer of op enig ander bankrekeningnummer dat de Verkoper te gepasten tijde schriftelijk meedeelt. Alle facturen moeten volledig worden betaald zonder enige korting of aftrek. Het betrokken bedrag moet op de bankrekening van de Verkoper beschikbaar zijn op de op de factuur vermelde vervaldatum. In geval van achterstallige betaling wordt van rechtswege en zonder ingebrekestelling een interest van 1% per maand aangerekend vanaf de vervaldatum. De door de Klant verschuldigde interest wordt per jaar gekapitaliseerd, mits de Verkoper de Klant hiertoe een aangetekende ingebrekestelling stuurt. Indien door de Verkoper betaling in schijven is toegestaan en één van de schijven niet of laattijdig wordt betaald, wordt het volledige openstaande saldo van rechtswege opeisbaar, vermeerderd met interest en een conventioneel schadebeding, conform de punten 9, 11 en/of 12 hieronder. 

9.    Bij niet-betaling op de vervaldatum en na aangetekende ingebrekestelling wordt elk verschuldigd bedrag vanaf de datum van voornoemd aangetekend schrijven van rechtswege vermeerderd met een forfaitaire schadevergoeding gelijk aan 12% van het factuurbedrag, met een minimum van € 125, welk bedrag overeenkomt met een schatting te goeder trouw door de Verkoper van haar schade en administratieve kosten ten gevolge van dergelijke situatie en waarvan de Klant erkent dat dit een forfaitaire schadevergoeding betreft en aldus geen sanctie. Op deze vergoeding is vanaf de aangetekende ingebrekestelling dezelfde conventionele interest van 1% per maand verschuldigd zoals bepaald in artikel 8. Het voorgaande belet de Verkoper niet om schade boven dit bedrag te bewijzen en te vorderen. 

10.    De betaling zonder voorbehoud van het volledige factuurbedrag of een gedeelte ervan geldt als aanvaarding van de verschuldigdheid van het op de factuur vermelde totaalbedrag. 

Gedeeltelijke betalingen worden steeds aanvaard onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige nadelige erkenning, en worden bij voorrang eerst toegerekend op de eventueel gemaakte gerechtskosten, daarna op de vervallen interest, vervolgens op het eventuele forfaitaire schadebeding (zoals uiteengezet in punt 9 van deze algemene voorwaarden of volgens enige uitdrukkelijk andersluidende overeenkomst) en ten slotte op de hoofdsom. 

11.    In geval van niet-betaling op de vervaldatum en na een zonder gevolg gebleven ingebrekestelling, wordt de Klant geacht ernstige contractbreuk te hebben gepleegd en kan de Verkoper er, te allen tijde en zonder vergoeding verschuldigd te zijn, voor opteren om de overeenkomst middels aangetekend schrijven met onmiddellijke ingang te beëindigen wegens voornoemde contractbreuk.  

In voorkomend geval en in overeenstemming met hetgeen hierboven werd bepaald in artikel 4 heeft de Verkoper het recht de betreffende producten en materialen terug te halen waar zij zich bevinden en zal de Klant deze terugname toelaten en faciliteren. Bovendien is de Klant na terugname gehouden tot betaling van een forfaitaire schadevergoeding gelijk aan ten minste 25% - verhoogd tot 75% in geval van maatwerk - van de totale aankoopprijs (exclusief BTW) van de betreffende producten, welk bedrag overeenkomt met een schatting te goeder trouw door de Verkoper van haar schade en administratieve kosten ten gevolge van dergelijke situatie en waarvan de Klant erkent dat dit een forfaitaire schadevergoeding betreft en aldus geen sanctie. Het voorgaande belet de Verkoper niet om schade boven dit bedrag te bewijzen en te vorderen.  

12.    In geval van niet-betaling op de vervaldatum is de Verkoper verder gerechtigd om alle nog niet geleverde bestellingen van de Klant te annuleren of de uitvoering ervan op te schorten, waarvan de Verkoper de Klant middels aangetekend schrijven op de hoogte zal brengen. In geval van annulering is de Klant een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd van ten minste 25% - verhoogd tot 75% in geval van maatwerk - van de totale aankoopprijs (exclusief BTW) van de betreffende producten, welk bedrag overeenkomt met een schatting te goeder trouw door de Verkoper van haar schade en administratieve kosten ten gevolge van dergelijke situatie en waarvan de Klant erkent dat dit een forfaitaire schadevergoeding betreft en aldus geen sanctie. Het voorgaande belet de Verkoper niet om schade boven dit bedrag te bewijzen en te vorderen. 

13.    In geval van niet-betaling op de vervaldatum worden alle door de Klant verschuldigde bedragen (ongeacht of ze op dat ogenblik opeisbaar zijn) van rechtswege en zonder ingebrekestelling opeisbaar. Bovendien behoudt de Verkoper zich het recht voor de levering van alle (door de Klant reeds betaalde) producten op te schorten, totdat zij volledige betaling heeft ontvangen.   

14.    Indien objectieve elementen (met inbegrip van, maar niet beperkt tot geprotesteerde wisselbrieven, opzegging van krediet, conservatoir of executoriaal beslag of schulden) wijzen op liquiditeitsproblemen bij de Klant, is de Verkoper gerechtigd de uitvoering van haar verbintenissen afhankelijk te maken van het verkrijgen van afdoende waarborgen. 

15.    De Verkoper verbindt zich ertoe producten en materialen te leveren die voldoen aan de, in voorkomend geval, door de Verkoper uitdrukkelijk schriftelijk overeengekomen specificaties. 

De Verkoper wijst hierbij uitdrukkelijk alle andere verklaringen en garanties af, expliciet of impliciet, met inbegrip van garanties van verkoopbaarheid of geschiktheid voor een bepaald doel. 

16.    De Klant verbindt zich ertoe de producten, materialen en verpakkingen op het ogenblik van levering aan een visuele controle te onderwerpen. Alle tekorten en zichtbare schade moeten op de vrachtbrief worden vermeld. 

De Klant moet bovendien onverwijld en, op straffe van verval, uiterlijk binnen drie (3) dagen na levering aan de Verkoper een kopie van voornoemde vrachtbrief bezorgen, samen met gedetailleerde informatie in geschreven vorm over de tekorten en/of zichtbare schade, met inbegrip van bewijs van deze tekortkomingen. 

De Klant moet alle gebrekkige producten (en hun originele verpakking met etiket) of gebrekkige verpakking op eerste verzoek van de Verkoper ter beschikking stellen voor controle. Op verzoek van de Verkoper moet de Klant bovendien al deze producten (en hun originele verpakking met etiket) of gebrekkige verpakking aan de Verkoper of aan de door de Verkoper aangestelde servicepartner terugbezorgen. 

De Verkoper is niet aansprakelijk voor enig zichtbaar gebrek aan het betreffende product, indien de Klant op eender welke wijze niet heeft voldaan aan onderhavig artikel 16 of aan de retourprocedures en/of -richtlijnen van de Verkoper waarvan de Klant op de hoogte was.     

17.1    Onder voorbehoud van de vervulling van de hieronder vermelde garantievoorwaarden, kan de Verkoper slechts aansprakelijk worden gesteld voor een verborgen gebrek wanneer dit gebrek zich manifesteert: 

  • binnen 5 (vijf) jaar voor LED-producten of Ledflex-producten geïntegreerd door de Verkoper;  
  • binnen 2 (twee) jaar voor conventionele producten (GEEN LED) en niet door de Verkoper geïntegreerde Ledflex. 

De garantie is geldig vanaf 01/04/2023 en gaat in vanaf de factuurdatum. 

17.2    De volgende garantievoorwaarden zijn van toepassing op alle geleverde producten: 

  • De garantie is enkel van toepassing: 
    • indien de producten werden geïnstalleerd, gemonteerd en onderhouden door gespecialiseerd technisch personeel in overeenstemming met (i) de technische specificaties en/of de handleidingen die aan de Klant werden verstrekt op het ogenblik van de aankoop of levering van de producten en (ii) enige toepasselijke (lokale) wetgeving; 
    • indien de producten werden geïnstalleerd in een omgeving die vrij is van dampen die van invloed kunnen zijn op de functionaliteit van het product (bijvoorbeeld giftige dampen); 
    • op producten die buiten en/of in vochtige ruimten worden gebruikt, indien zij niet geïnstalleerd en/of gebruikt zijn in sauna's, stoombaden of soortgelijke ruimten;  
    • na de eerste installatie van de producten en is dus niet meer van toepassing ingeval van latere (her)installaties van de producten; 
    • indien de producten werden gebruikt in overeenstemming met (i) de relevante technische specificaties vermeld op de producten en (ii) het beoogde doel/gebruik van de producten (zoals eventueel vermeld in de technische specificaties, installatiefiche en/of armatuuretiketten); 
    • indien de producten niet werden aangepast of hersteld (behoudens indien met de relevante voorafgaande schriftelijke toestemming van de Verkoper). 
  • De Klant heeft de producten betaald overeenkomstig de betalingsvoorwaarden van het desbetreffende verkoopcontract. 
  • Indien de producten worden gebruikt voor de doeleinden waarvoor ze bestemd zijn en in omstandigheden die in overeenstemming zijn met de technische specificaties in de gebruiksaanwijzingen, met een omgevingstemperatuur van 
    • 40°C of minder voor producten voor buiten 
    • 25°C of minder voor producten voor binnen. 
      Tenzij anders vermeld in de technische gegevens. . 
  • Voor wat betreft producten die uitsluitend bestemd zijn voor gebruik buitenshuis, geldt de garantie alleen indien: 
    • de producten gedurende minimaal één uur per dag werden ingeschakeld; 
    • de producten niet eerder dan 30 minuten na zonsondergang werden ingeschakeld en na zonsopgang uitgeschakeld zijn; 
    • de producten (ten minste) eenmaal per kwartaal grondig werden gereinigd met helder water en een niet-schurende doek. De producten dienen, afhankelijk van de locatie waar zij worden geïnstalleerd/gebruikt en bepaalde weersomstandigheden, vaker te worden gereinigd; 

Producten voor buiten worden vervaardigd met het interne voorbehandelings- en coatingproces van Delta Light: "Delta Light Quali Protect" en "Delta Light Supreme Texture". Dit garandeert een hoge kwaliteit wat betreft weerstand tegen corrosie, slijtage en afbladdering. Deze producten worden gedekt door deze garantie op voorwaarde dat eventuele gebreken de structurele/mechanische/elektrische veiligheid ervan aantasten en worden veroorzaakt door een gebrekkig productieproces. 

  • De garantie dekt niet en de Verkoper kan niet aansprakelijk worden gesteld voor: 
    • enig gebrek aan de producten ten gevolge van (i) een montage of verwerking, onderhoud of installatie van de producten in strijd met de technische specificaties en/of de handleidingen die aan de Klant worden verstrekt op het ogenblik van de aankoop of levering van de producten en waarvan de Klant verklaart een exemplaar te hebben ontvangen (of in staat was deze te kunnen raadplegen op de website van de Verkoper) of (ii) nalatigheid, (iii) abnormaal gebruik van de producten of (iv) gebruik dat in strijd is met het beoogde doel/gebruik van de producten; 
    • enig gebrek aan de producten als gevolg van externe oorzaken of gebeurtenissen zoals ongevallen, misbruik, verkeerd gebruik, verkeerde behandeling, brand, diefstal, vandalisme, ontploffing, natuurrampen of andere externe oorzaken; 
    • enig gebrek aan de producten veroorzaakt tijdens de verwerking, de assemblage of het onderhoud, de wijzigingen en/of de herstellingen aan de producten verricht door de Klant of een derde; 
    • enig gebrek aan de producten veroorzaakt door stroompieken waarvan het bereik of de duur groter is dan (i) 1.000 V tussen de geleiders (L en N) en/of (ii) 2.000 V tussen de geleider en de aarde (L en PE, N en PE); 
    • enig gebrek aan specifieke onderdelen van de producten die aan (normale) slijtage onderhevig zijn, zoals lichtbronnen, batterijen, plastic onderdelen van polycarbonaat en PMMA, mechanische onderdelen die aan (normale) slijtage onderhevig zijn of ventilatoren die worden gebruikt voor actieve warmteafvoer in producten met LED-bronnen;  
    • eventuele software gebreken, bugs of virussen; 
    • producten die door de Verkoper worden verkocht onder het merk van een andere fabrikant, met uitzondering van netvoedingen, waarvoor de uitgebreide garantie van 5 jaar geldt. 
    • enige schade aan de verf/lak van de producten veroorzaakt door contact (met de grond of anderszins) of blootstelling aan chemische stoffen (zoals sulfer, zuren, chloor, lavasteen, kalksteen en andere) en/of schadelijke vloeistoffen, meststoffen, zout water en water dat bijtende stoffen bevat en zwerfstromen van elektrische stroom; 
    • eventuele compatibiliteitsproblemen tussen de producten en de installatieomgeving (bijvoorbeeld regelsysteem & stroomvoorziening); 
    • enig gebrek in een lichtregelsysteem. 
  • 17.3    Aanvullende garantievoorwaarden van toepassing op de vijfjarige garantie op LED Producten: 
    • De vijfjarige garantie is enkel van toepassing indien de LED Producten werden geïnstalleerd met de relevante voedingen aangekocht bij de Verkoper. De Klant dient zowel de LED Producten als de relevante voedingen tegelijkertijd te bestellen. 
    • De vijfjarige garantie is enkel van toepassing indien de omgevingstemperatuur en enige toepasselijke spanningsgrenswaarden niet worden overschreden en de LED Producten niet worden blootgesteld aan mechanische en/of thermische belastingen die niet in overeenstemming zijn met het beoogde doel/gebruik. 
    • De volgende producten zijn uitgesloten van deze vijfjarige garantie: Led Filament E27 & LED oplossing/HALOLED. 
    • Vermindering van de verlichtingssterkte van LED Producten, in overeenstemming met de specificaties vermeld in de Delta Light Lighting Bible of op de Delta Light website, wordt als normaal beschouwd en valt derhalve niet onder deze vijfjarige garantie. Ingeval van opeenvolgende leveringen van LED Producten kunnen afwijkingen in de lichteigenschappen ten opzichte van eerdere leveringen ontstaan als gevolg van technologische ontwikkelingen. Dergelijke afwijkingen vallen niet onder deze vijfjarige garantie. 
    • Deze vijfjarige garantie dekt geen verandering in kleurtemperatuur. 

17.4    Indien wordt vermoed dat een product behept is met een verborgen gebrek, zijn de volgende bepalingen van toepassing: 

  • De Klant is ertoe gehouden de Verkoper binnen 8 dagen na de datum waarop de Klant zich bewust wordt van een verborgen gebrek schriftelijk (per aangetekend schrijven) in kennis te stellen. Dergelijke schriftelijke mededeling dient een gedetailleerde uiteenzetting van de aard van het verborgen gebrek alsook het bewijs van een dergelijk gebrek te bevatten. De Klant is er bovendien toe gehouden, op eenvoudig verzoek van de Verkoper, de Verkoper het aankoopbewijs, een gedetailleerde beschrijving van de klacht en een bewijs van correcte installatie van het product (door middel van foto's, video of andere redelijke middelen) te bezorgen. 
  • De bewijslast met betrekking tot de verborgen gebreken rust op de Klant. Er wordt geacht geen sprake te zijn van een verborgen gebrek in de zin van dit artikel, indien de Klant op het tijdstip van het sluiten van de overeenkomst daarvan op de hoogte was of redelijkerwijs niet onkundig kon zijn. 
  • De Klant zal alle gebrekkige producten op verzoek van de Verkoper voor inspectie ter beschikking stellen. Bovendien zal de Klant op verzoek van de Verkoper al deze producten terugsturen naar de Verkoper of de door de Verkoper aangestelde servicepartner. 

De Verkoper zal bepalen of de gebrekkige producten al dan niet onder de garantie vallen. 

Indien de Klant nog openstaande schulden heeft ten aanzien van de Verkoper, is de Verkoper gerechtigd zijn verplichtingen uit hoofde van dit artikel 17 jegens de Klant op te schorten tot ontvangst van volledige betaling van de openstaande schuld(en). 

De Verkoper is niet aansprakelijk voor een verborgen gebrek indien de Klant op eender welke wijze niet heeft voldaan aan onderhavig artikel 17 of aan de retourprocedures en/of -richtlijnen van de Verkoper waarvan de Klant op de hoogte was. Na zes maanden volgend op de kennisgeving van de verborgen gebreken, kan door de Klant geen rechtsvordering meer worden ingesteld op grond van verborgen gebreken, terwijl binnen deze termijn slechts een rechtsvordering kan worden ingesteld voor zover de opmerkingen zijn geformuleerd en doorgegeven overeenkomstig dit artikel 17. 

18.1    In geval van een door de Verkoper bevestigd zichtbaar gebrek of een verborgen gebrek, dat aan de Verkoper werd gemeld conform de artikelen 16 en 17 hierboven (indien aan de garantievoorwaarden werd voldaan), heeft de Klant enkel het recht op de volgende remedies, zulks uitsluitend naar keuze van de Verkoper: (i) herstel van het gebrekkige product; of (ii) vervanging van de gebrekkige onderdelen of van het volledige product; of (iii) terugbetaling van (een deel van) de koopprijs betreffende het niet conforme of gebrekkige (deel van het) product.  

Indien de Klant nog openstaande schulden heeft ten aanzien van de Verkoper, is de Verkoper gerechtigd zijn verplichtingen uit hoofde van dit artikel 18 jegens de Klant op te schorten tot ontvangst van volledige betaling van de openstaande schuld(en). 

Naast de kosten die strikt aan het herstel of de vervanging van de gebrekkige (onderdelen van de) producten zijn verbonden, is de Verkoper niet aansprakelijk voor enige andere kosten, transportkosten, installatiekosten, uitgaven, (indirecte) schade of enige andere financiële verplichtingen die op enige wijze met het gebrek aan de producten of materialen of alle eventuele gevolgen ervan te maken hebben. Elke andere, door het dwingende recht opgelegde aansprakelijkheid is, voor zover toegelaten door dit dwingende recht, beperkt tot (i) de factuurwaarde van de bestelling van de Klant, althans minstens voor het gedeelte van de bestelling waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft, of (ii) indien gedekt door de aansprakelijkheidsverzekering van de Verkoper, het bedrag dat door die verzekering wordt gedekt.  

Bovenstaande aansprakelijkheidsbeperking geldt ook ten aanzien van eventuele aanspraken van derden met betrekking tot de geleverde producten en de Klant zal de Verkoper vrijwaren voor aanspraken van derden die deze aansprakelijkheidsbeperking te boven gaan. 

In het geval dat de Verkoper besluit om het gebrekkige (onderdeel van het) product te vervangen, kan het vervangende product (of onderdeel) afwijken van het oorspronkelijke product (of onderdeel) dat aan de Klant is geleverd als gevolg van technologische innovaties of (kleine) wijzigingen in design die zijn aangebracht sinds de lancering van het oorspronkelijke product. Een vervangend product (of onderdeel) zal echter een gelijkwaardige functionaliteit behouden ten opzichte van het originele product (of onderdeel). Het resterende deel van de garantieperiode blijft van toepassing op het herstelde of vervangen product (of onderdelen daarvan). 

Indien de Verkoper beslist dat de koopprijs van het gebrekkige product zal worden terugbetaald, zal de Verkoper het relevante bedrag terugbetalen aan de Klant en is de Klant verplicht om het bedrag dat zijn eindklant aan hem heeft betaald voor dat product aan de eindklant terug te betalen. 

18.2    Enige door de Verkoper aan de Klant overgemaakte (licht)adviezen en/of aanbevelingen – meer specifiek, doch zonder beperking, in de vorm van fotometrische planning of design – zijn vrijblijvend en de Verkoper biedt geen enkele garantie op deze (licht)adviezen en/of aanbevelingen. De Klant blijft te allen tijde alleen verantwoordelijk voor de installatie van de producten van de Verkoper en de Klant zal de Verkoper vrijwaren voor enige vorderingen van derden in dit verband. Behoudens in geval van bedrog of opzet, aanvaardt de Verkoper dan ook geen enkele aansprakelijkheid voor enige schade, van welke aard ook, die het gevolg is van of voortvloeit uit handelingen en/of beslissingen gebaseerd op enig aan de Klant overgemaakt (licht)advies en/of aanbeveling. Indien de Verkoper ongeacht het voorgaande op grond van enige toepasselijke dwingende wetgeving toch op enige wijze aansprakelijk zou worden gehouden voor schade volgend of voortvloeiend uit overgemaakte (licht)adviezen en/of aanbevelingen, dan zal haar aansprakelijkheid in ieder geval beperkt zijn tot het door de verzekering van de Verkoper gedekte bedrag. 

18.3    De Klant verbindt zich ertoe de Verkoper op de hoogte te stellen van alle klachten die hij met betrekking tot de producten ontvangt. Op verzoek van de Verkoper, verbindt de Klant zich ertoe alle klachten nauwgezet op te volgen om te voorkomen dat de goodwill tegenover de Verkoper en/of haar producten wordt geschaad en/of in vraag gesteld.  

18.4    Eindgebruikers (die producten rechtstreeks kopen van Klanten van de Verkoper, en niet van de Verkoper) dienen alle vragen omtrent retourzendingen te richten aan de Klant van wie de Eindgebruiker de producten heeft gekocht, en niet aan de Verkoper. 

19.    Behoudens schriftelijke en specifieke toestemming van de Verkoper kunnen de bedragen die de Klant aan de Verkoper is verschuldigd, op geen enkele wijze worden verrekend met om het even welke bedragen waarop de Klant aanspraak meent te kunnen maken tegenover de Verkoper. Evenmin kan de Klant dergelijke aanspraken inroepen om zijn verbintenissen tot betaling tegenover de Verkoper uit te stellen of op te schorten. 

20.    In geval van een situatie van overmacht, zelfs wanneer zij niet tot blijvende en/of volstrekte onmogelijkheid van uitvoering leidt, is de Verkoper van rechtswege gemachtigd om haar verbintenissen op te schorten dan wel de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te verbreken nadat zij de Klant daarvan schriftelijk heeft verwittigd. De Verkoper is niet verplicht om het ontoerekenbaar en onvoorzienbare karakter van de omstandigheid die overmacht uitmaakt te bewijzen. Enige opschorting of verbreking wegens overmacht geeft de Klant in geen enkel geval recht op enige vorm van schadevergoeding.  

Worden onder meer, maar niet uitsluitend, conventioneel als een situatie van overmacht beschouwd: oorlog, staking of lockout, (exploitatie)ongevallen, materiaal-, brandstof-, grondstof- of elektriciteits-/energietekorten, (uitzonderlijke) weersomstandigheden, brand, natuur- en/of andere rampen, terrorisme of terreurdreigingen, een epidemie of pandemie (met inbegrip van eventuele daaruit voortvloeiende overheidsmaatregelen), overheidsbeslissingen die een invloed hebben op de uitvoering van de verbintenissen, overmacht in hoofde van een (of meerdere) leverancier(s) of onderaannemer(s) van de Verkoper, fouten of vertragingen te wijten aan derden, of enige andere oorzaken gelijkend op de hierboven opgesomde oorzaken. 

21.    Ingeval een wijziging van de economische omstandigheden (die redelijkerwijs niet kon worden voorzien ten tijde van het sluiten van de overeenkomst en die ontoerekenbaar is aan de Verkoper) tot gevolg heeft dat de uitvoering van de overeenkomst voor de Verkoper dermate zou worden bezwaard dat de uitvoering ervan redelijkerwijze niet langer kan worden geëist vanwege de Verkoper, kan de Verkoper, na kennisgeving aan de Klant, eisen dat de partijen te goeder trouw onderhandelingen zullen voeren met het oog op een billijke herziening van de overeenkomst, teneinde de overeenkomst in overeenstemming te brengen met hetgeen de partijen redelijkerwijze zouden zijn overeengekomen ten tijde van het sluiten van de overeenkomst indien zij rekening hadden gehouden met deze wijziging van de economische omstandigheden. Indien geen overeenstemming wordt bereikt tussen de partijen binnen een termijn van 90 dagen na deze kennisgeving, kan de Verkoper de overeenkomst opzeggen, mits een schriftelijke kennisgeving van 30 dagen per aangetekende brief aan de Klant, zonder dat de Verkoper tot betaling van enige (schade)vergoeding aan de Klant kan worden gehouden. 

22.    Indien mocht blijken dat een artikel van deze algemene voorwaarden om eender welke reden nietig, ongeldig of onafdwingbaar is, blijven de overige artikelen van deze algemene voorwaarden onverminderd van kracht. In dergelijk geval zullen de Verkoper en de Klant te goeder trouw onderhandelen en de nietige, ongeldige of onafdwingbare bepaling vervangen door een rechtsgeldige en afdwingbare bepaling die zo nauw mogelijk aansluit bij het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling. 

23.    Tenzij de Verkoper verkiest een vordering tegen de Klant in te stellen voor de bevoegde rechtbanken van waar de zetel van de Klant is gelegen, zijn de rechtbanken van Gent, afdeling Kortrijk, uitsluitend bevoegd kennis te nemen van ieder geschil tussen de Verkoper en de Klant. Deze bevoegdheidsclausule geldt voor alle soorten procedures, met inbegrip van kortgedingprocedures of procedures om voorlopige of conservatoire maatregelen te verkrijgen.  

Deze algemene voorwaarden worden beheerst door en moeten worden geïnterpreteerd overeenkomstig het Belgisch recht. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag wordt hierbij uitdrukkelijk uitgesloten. Alles wat hierin niet uitdrukkelijk is geregeld, wordt beheerst door het Belgisch gemeen recht.